گفتگو با حمید تقوائی: چپ، راست و صف بندیهای تازه در انقلاب جاری

thumbnail


گفتگو با حمید تقوائی
جمعه ۹ دی ۱۴۰۱ ، ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲
گرداننده: شیرین شمس
تهیه شده در تلویزیون کانال جدید

 

ارائه بحث حمید تقوایی در برنامه با موضوع «چپ، راست و صف‌بندی‌های تازه در انقلاب جاری»

بخش اول پرسش و پاسخ:

الف: با تشکیل جبهه هفت آبان و پیوستن جوانان محلات تهران و پیوستن هنرمندان و ورزشکاران و سلبریتی هایی که راست، سلطنت‌طلب یا حامی رضا پهلوی هستند؛آیا فضای سیاسی فعلی را در جهت تسلط راست و سلطنت پیش نمی‌رود و اصولا برآیند جنبش زن، زندگی، آزادی بر خلاف جنبش ۹۸, پوپولیستسی و راست‌زده نیست؟

ب: با توجه به ادامه عملکرد مولوی عبدالحمید در اعتراضات سیستان و بلوچستان، آیا وجود این فرد را برای انقلاب زن، زندگی، آزادی و آینده آن مضر نمی‌دانید؟ با این جریان مرتجع و اسلامی با وجود هواداران بسیار زیادش در سیستان و بلوچستان چه باید کرد؟

 

بخش دوم پرسش و پاسخ:
الف: اینکه در صحبتهایتان از نقش چپ در روند انقلابی جامعه گفتید منظورتان کدام نیروهای چپ است؟ آیا همه نیروهای چپ در این نوع از چشم انداز اشتراک نظر داشتند؟ مثلا شما خط توده ای اکثریتی که خودشان را چپ تلقی میکنند، همراه با حزب کمونیست کارگری ایران و نیروهای دیگر چپ که به وضوح از انقلاب میگفتند میدانید؟

ب: نیروهای چپ و فعالین چپ که عملا خط و خطوط صنفی داشتند چه نقشی هم اکنون در این انقلاب دارند و چقدر میتوانند در عدم پیشروی این انقلاب تاثیر گذار باشند؟

بخش سوم پرسش و پاسخ:
الف: برخی جریانات سیاسی مدعی هستند که انقلاب جاری رهبری سیاسی ندارد و این مساله باعث ضربه خوردن انقلاب می شود. نظر شما در مورد این مساله چیست و رهبری انقلاب اساسا چگونه شکل می گیرد؟

ب: به نظر شما کسی همچون رضا پهلوی، آیا شایستگی رهبری انقلاب را دارند؟

بخش چهارم پرسش و پاسخ:
الف: در این دوره شاهدیم که جریانات و گرایشات مختلف با متشکل شدن یا متحدشدن به مسئله رهبری انقلاب سعی میکنند پاسخ بدهند. سئوال من این است پاسخ حزب کمونیست کارگری ایران به این دوره و مسئله رهبری انقلاب چی هست؟

ب: نظری که من دارم اینه که مردمی که دارن انقلاب میکنن هیچ تک نفر یا تک سازمان را به عنوان رهبر انقلاب خود انتخاب نمیکند و بدنبال یه شکلی از رهبری هستند که اولا خود مردم مستقیما در اون دخالت داشته باشند و دوما همه جریانات موثر در اون رهبری سهیم باشند نه یک نفر یا سازمان به تنهایی. آیا شما با این موافقید و آیا در این جهت دو محوری که گفتم تلاش میکنید؟

بخش پنجم پرسش و پاسخ:
الف: با بررسی گروههای مبارزاتی داخل کشور مشاهده می کنیم که این گروهها حتی نمونه های راست آن همچون جوانان محلات تهران هم به سمت تشکیل شوراها رفته اند. به نظر شما از این مشاهدان می توانیم نتیجه بگیریم که اداره شورایی به کل جامعه و از جمله نیروهای راست گسترش پیدا کرده؟

ب: نقش متعین (بعنوان یک طبقه اجتماعی) کارگران و معلمان در انقلاب زن زندگی آزادی بسیار مهم است و نقش اینها در مسئله رهبری انقلاب تعیین کننده است. اما تا الان این نقش از طرف کارگران و معلمان ایفا نشده. منظورم نقش طبقه کارگر بصورت متعین در پروسه سرنگونی جمهوری اسلامی و ایفای نقش در رهبری انقلاب جاری است. چطور باید این کمبود و نقص رو برطرف کرد؟

بخش ششم پرسش و پاسخ:
الف: جریانات راست، اکثرا یک قطبی سازی ایجاد کردند و تلاش برای احقاق حقوق افراد lgbtq+ , همجنسگرایان و رنگینکمانیها را مغایرت و انحراف از مسیر انقلاب میدانند و میگویند با پیروزی انقلاب آنها هم حقوق برابر خودشان را پیدا میکنند. جواب شما به عنوان رهبر یک حزب کمونیستی به این قطبی سازی چیست و اصلا نظر شما راجع به حقوق رنگینکمانیها چیست؟

بخش هفتم پرسش و پاسخ:

الف: با توجه به نیاز انقلاب برای تشکل یابی، جمع های و تشکلهای در این برهه از زمان شاهد رشد جمع های زیادی هستیم، که با رویکرد ائتلاف برای نجات ایران، در حال فعالیت هستند. متاخرترین آن جبهه ۷ آبان، است که آیکون راست عظمت طلب ایرانی، است. تشکلهای دیگری همچون بنیاد مردم،‌ هم ایجاد شده که یک تاکید بر این دارد که اعضا احزاب و رسانه در این تشکل جایی ندارند و به نظر در میانه ایستاده است.
اما سوال اینجاست که تشکلهایی بدون موضع گیری مشخص، بدون اعلام موضع سیاسی، چه کارایی میتوانند در این انقلاب داشته باشد؟ آیا این انقلاب چنین تشکلهایی میتوانند نقش حزب سیاسی را بازی کنند؟

بالای صفحه